Carcassonne uudistuu!

Julkaistu: 21.10.2025

Klassinen Carcassonne-lautapeli on nyt uudistunut kauttaaltaan! (uudet lisäosat tulevat myyntiin to 23.10.2025)

Äskettäin päivittyneen peruspelin jälkeen vuorossa ovat kaikki kymmenen(!) lisäosaa. Miljoonien pelikertojen ja pelaajien kokemuksia kuuntelemisen jälkeen lisäosat ovat nyt entistä toimivampia ja hauskempia pelata yhdessä, erikseen tai millaisella kokoonpanolla.

Kaikki lisäosat ovat muuttuneet jotenkin sisällöltään, säännöiltään tai vaikka nimeltään. Muutoksien laajuus taasen heilahtelee pienestä hienosäädöstä täydelliseen muodonmuutokseen.

Kuten ennenkin, kaikki Carcassonne peruspelit ja lisäosat ovat yhteensopivia vanhempien ja uudempien versioiden kanssa, vaikka laatoissa olisikin graafisesti tyylieroja.

Alta löydät koosteen tapahtuneista muutoksista sekä lyhyet kuvailut lisäosien nykyisestä sisällöstä.

1. Kievarit ja Katedraalit

  • Kievari nostaa tielaatoista saatavat pisteet 2 pisteeseen. Pelin lopussa keskeneräisestä tiestä saa 1 pisteen per laatta.
  • Katedraali nostaa kaupunkilaatoista ja niillä olevista vaakunoista saatavat pisteet 3 pisteeseen. Pelin lopussa keskeneräisestä kaupungista (ja vaakunoista) saa 1 pisteen per laatta.
  • Suuri seuraaja lasketaan 2 seuraajan vahvuiseksi, muutoin se käyttäytyy täysin tavallisen seuraajan tavoin.
  • 50/100 pistelaatat helpottavat pisteiden seuraamista kun pelaajien pisteet ylittävät 50 ja 100 rajat.
  • 6. pelaajaväri (pinkki) 

2. Tuotteet ja Timpurit

  • Kauppatavarat (Kanat, kankaat ja vilja) ovat symboleita kaupunkilaatoilla. Kun pelaaja valmistaa kaupungin, hän saa kaupungista löytyvien kauppatavarasymboleita vastaavat laatat. Pelin lopussa pelaaja joilla on enemmistö kanoja/kankaita/viljaa saa 10 pistettä.
  • Timpuri asetetaan tielle maantierosvon tai kaupunkiin ritarin mukana. Kun pelaaja jatkaa kyseistä tietä tai kaupunkia, hän saa heti käyttöönsä lisävuoron.
  • Possu asetetaan pellolle talonpojan mukana. Kun mikä tahansa vaakunallinen kaupunki pisteytetään, kaikkien pelaajien possut pisteytetään (3 pistettä per kaupunki) ja possu palaavat takaisin pelaajan varastoon (possun kaverina olleen talonpojan kanssa tai ilman).

3. Lähde ja Lohikäärme

  • Lohikäärmeen pesä -laatat tuovat lohikäärmeen pelilaudalle ja laatan asettaja pääsee suuntaamaan lohikäärmeen (sääntöjen rajoissa) haluamaansa suuntaan.
  • Lohikäärmesymboli -laatat aktivoi lohikäärmeen, joka syöksyy eteenpäin ja syö kaikki alleen jääneet seuraajat!
  • Keiju saapuu suojelemaan haluamaasi kartalla olevaa seurajaa, jos saat koskaan valmiiksi tien tai kaupungin, josta et itse saa pisteitä. Lohikäärmeen liikkuessa ruutuun jossa on keiju, lohikäärme poistetaan pelistä ja keijun omistaja siirtää sen haluamaansa pesään. Lisäksi keiju antaa 3 pistettä kun sen suojeleman seuraajan alue valmistuu.
  • Taikaportaali mahdollistaa seuraajan asettamisen mille tahansa laatalle (tavanomaiset seuraajan asettamissäännöt huomioiden).

4. Varkaat ja Vartijat

  • Tornilaatat tekevät perustukset 1. tornikerrokselle. Tämän jälkeen torneihin voidaan asettaa seuraajia vartijoiksi.
  • Tornikerrosnappulat määräävät miten kaukaa torniin pelaaja voi vartijansa asettaa. Mitä korkeammalle torni kasvaa, sitä useamman laatan päästä pelaaja voi laittaa seuraajansa torniin vartijaksi sen sijaan, että laittaa seuraajansa normaalisti juuri asettamalleen laatalle.
  • Varassymbolilaatat tekevät nostettaessa kaksi asiaa. Ensinnäkin kaikkia torneja (joissa ei ole vartijaa) korotetaan yhdellä nappulalla ja sitten kaikki pelaajat saavat jokaisesta vartijasta torneissa varassymbolissa olevan pistemäärän verran pisteitä. Lopuksi kaikki torneissa olevat vartijat palautetaan pelaajien varastoon.
  • Laattatelinetorni on vaihtoehtoinen paikka kuvapuoli alaspäin oleville laattapinoille.

5. Lähetit ja Linnunpelätit

  • Pormestari voidaan asettaa (myös varattuun) kaupunkiin seuraajan sijasta. Kun pormestari on ympäröity kaikilta 4 puolelta, pelaaja voi korvata pormestarin kaupungista vastustajan tavallisen seuraajan omallaan.
  • Linnunpelätin voidaan asettaa (myös varatulle) pellolle seuraajan sijasta. Kun linnunpelätin on ympäröity kaikilta 4 puolelta, pelaaja voi joko korvata linnunpelättimen tavallisella seuraajalla, kaataa pelätin makuulle talonpojaksi tai palauttaa linnunpelättimen takaisin pelaajan varastoon.
  • Lähetti voidaan asettaa vapaalle tielle. Kun tie pisteytetään, lähetin voi siirtää viereiselle (myös varatulle) keskeneräiselle tielle tai kaupunkiin. Jos lähetti on kaupungissa ja se pisteytetään, lähetti palaa pelaajan varastoon.
  • Kaupungintalolaatta voidaan pelata tavallisen maastolaatan pelaamisen sijasta. Se sopii kaikkialle ja sulkee kaikki sen viereiset alueet. Kaupungintalolaattaa itseään ei lasketa osaksi mitään aluetta. Lisäksi kaupungintalolaatta poistaa kaikki sen neljällä sivulla olevat pormestarit pois pelialueelta aktivoimatta niiden ominaisuuksia.

6. Tunnukset ja Turnajaiset

  • Turnajaislaatta ja siellä kiertävä kruunu määrää mikä kolmesta turnajaisesta on tulossa seuraavaksi.
  • Tunnuslaatta (0, 1, 2, 3 ja 5) ilmaisee sen, kuka seuraajistasi on osallistumassa turnajaisiin. Jos jatkat omalla vuorollasi tietä, kaupunkia tai peltoa jossa on seuraajasi, voit nimittää kyseisen seuraajan osallistumaan tie/kaupunki/pelto turnajaisiin laittamalla sen alle yhden käyttämättömän tunnuslaattasi. Turnajaisissa osallistujan turnajaisarvo on osallistujan laatan arvo + tien/kaupungin koko tai pellolla olevan seuraajan ympärillä olevien laattojen määrä.
  • Turnajaiset tapahtuvat pelaajamäärästä riippuen 3-6 kertaa pelin aikana, jolloin kyseiseen turnajaistyyppiin osallistuvat pelaajien seuraajat mittelevät siitä kuka saa palkintolaatan osaksi kaupunkiaan.

7. Kastelli ja Katapultit

  • Linnoitus/Kastelli koostuu 3 puolustusasemasta (tiet, kaupungit ja luostarit), joihin pelaajat voivat aina laittaa lisäseuraajan heidän laittaessa seuraajan kyseiselle alueelle muualla kartalla. Kun puolustusasema täyttyy seuraajista, niillä ansaitsee 3 pistettä/seuraaja (ja ne palautuvat pelaajien varastoon).
  • Katapultit ilmestyvät linnoituksen kolmelle sivustalle kun nostetaan laattoja joissa on piirityssymboleja. Toisen kerran ilmestynyt sama symboli laukaisee hyökkäyksen, joka antaa jälleen pisteitä puolustavien seuraajien pelaajille, mutta jos pelaajalla ei ole yhtäkään seuraajaa puolustamassa kyseistä osaa linnoitusta, hän joutuu poistamaan (jos mahdollista) yhden seuraajansa kyseiseltä tyyppiseltä alueelta kartan muusta osasta
  • Lisäseuraajia. Jokainen pelaaja saa pelin alussa 2 seuraajaa lisää auttamaan linnoituksen puolustamisessa.

8. Linnat ja Ladot

  • Sillat yhdistävät 2 vastakkaisella kyljellä olevaa peltoa siten, että laatan yli rakentuu tie (eli silta). Sillalle (tai sen alle) voi laittaa normaaleilla säännöillä seuraajansa. Jokainen tien osana oleva silta antaa pelaajalle 3 pistettä kun kyseinen tie pisteytetään. Pelin lopussa pisteyttämätön silta on yhden pisteen arvoinen.
  • Ladot rakennetaan neljän laatan yhteiseen kulmaan, joissa tulee olla kaikissa vain peltoa ja tällä pellolla tulee olla vähintään yksi pelaajan oma talonpoika, joka siirretään Ladon päälle makoilemaan. Tämän jälkeen pelaaja saa pisteen jokaisesta pelilaudalla olevasta talonpojasta (riippumatta niiden pelaajaväristä).
  • Linnat voidaan laittaa juuri rakennetun 2 osasta koostuvan kaupungin päälle. Kaupungissa oleva tai sinne laitettu seuraaja muuttuu linnanneidoksi. Peltoja pisteytettäessä linnat lasketaan normaaleiksi kaupungeiksi (eli niistä saa 3 pistettä).
  • Linnanneito voidaan palauttaa linnasta takaisin pelaajan varastoon jos pelaaja ei aseta vuorollaan seuraajaa (tai ota Apottiaan takaisin varastoonsa). Tällöin pelaaja saa pisteen poistetusta linnanneidosta ja jokaisesta pelilaudalla olevasta linnanneidosta sekä ritarista (riippumatta niiden pelaajaväristä).

9. Sudet ja Suojelijat

  • Paimenet voidaan asettaa tavallisen seuraajan sijaan pelaamasi laatan pellolle (vaikka siellä olisi jo seuraaja). Yhdellä pellolla voi olla vain yksi paimen. Tämän jälkeen pelaaja nostaa kangaspussista yhden satunnaisen lammasmerkin. 
  • Lampaat ovat merkkejä joita nostetaan pussista aina kun pelaaja jatkaa paimenen sisältävää peltoa. Pussista joko nousee lisää lampaita tai susi, joka poistaa kaikki pellolla jo olevat lampaat (sekä itsensä) takaisin kangaspussiin (ja paimenen takaisin pelaajan varastoon). Lammasmerkin nostamisen sijaan pelaaja voi pisteyttää lampaansa, eli pelaaja saa lampaidensa summan verran pisteitä ja palauttaa ne pussukkaan sekä ottaa paimenensa takaisin eteensä. Lampaat ja paimenet eivät anna pelin lopussa yhtään pistettä.
  • Hanhet antavat pelaajalle 1 lisäpisteen (per hanheja sisältävä laatta) kun ne sijaitsevat pisteytettävän paimenen vieressä.
  • Viinitarhat antavat pelaajalle 3 lisäpistettä kun ne sijaitsevat pisteytettävän luostarin tai puutarhan vieressä.

10. Sirkus ja Seuraajat

  • Esiintyjäkenttä on laatta, jolle voidaan pinota kolmen seuraajan ihmispyramidi. Kun pyramidi on täynnä, jokainen seuraaja kentällä antaa pelaajalle 5 pistettä. Kentälle voi laittaa seuraajan kun pelaat esiintyjäkenttälaatan tai laatan kentän ympärille.
  • Sirkuskenttä tuo laatalle näytösmerkin ja sirkusteltan sen päälle. Paikasta josta sirkusteltta siirtyi uuteen paikkaan paljastetaan sen alla ollut näytösmerkki ja jokainen pelaajien seuraaja joka on näytösmerkin päällä tai vieressä olevalla laatalla antaa pelaajalle näytösmerkissä olevan määrän pisteitä.
  • Tirehtööri on seuraaja jonka voi laittaa tavallisen seuraajan sijasta. Kun alue jossa on tirehtööri pisteytetään, pelaaja saa tirehtöörin ympärillä olevasta sirkus- ja esiintyjäkentästä 2 lisäpistettä.
  • Lisäseuraajat. Jokainen pelaaja saa pelin alussa 2 seuraajaa lisää auttamaan ihmispyramidien rakentamisessa ja yleisöksi upeita sirkusesityksiä seuraamaan.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Ostaminen lautapelit.fi verkkokaupasta ei vaadi rekisteröitymistä lautapelit.fi:n käyttäjäksi. Rekisteröityminen helpottaa kuitenkin omia ostoksiasi jatkossa ja mahdollistaa taholtamme paremman asiakaspalvelun.

Jos et ole rekisteröitynyt käyttäjä, tulee sinun täyttää yhteystietosi. Kaikki tähdellä merkityt kentät tulee täyttää huolellisesti, etenkin puhelinnumero. Se takaa nopeimman yhteydenottokanavan ongelmatapauksissa, ja varmistaa mm. pakettien saapumisilmoitukset. Jos olet rekisteröitynyt käyttäjä, yhteystietosi tallentuvat ensimmäisen tilauksesi yhteydessä. Tämän jälkeen sinun tarvitsee vain kirjautua sisään ja yhteystietosi täytetään valmiiksi. Mikäli yhteystietosi ovat muuttuneet tai virheelliset, voit korjata ne tilauksen yhteydessä.

Tietojen täyttämisen jälkeen voit valita maksutavan. Vaihtoehtoina ovat Paytrailin kautta yleisimmät verkkopankit.

Kun olet tarkistanut tuotteet ja niiden määrät, täyttänyt tarvittavat tiedot ja valinnut haluamasi maksutavan, klikkaa kassakone ikonia. Painallus vie sinut suoraan valitsemasi maksutavan verkkomaksuun.

Tilausvahvistuksen saat sähköpostilla; noin 10 minuutin sisällä maksun suorittamisesta. Jos et saa tilausvahvistusta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos sinulla on kysyttävää tilauksestasi, ota meihin yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse. Yhteystietomme löydät "Yhteystiedot" linkin kautta.

Kun tilaus pakataan, saat tilauksen yhteydessä antamaasi sähköpostiin toimitusvahvistuksen joka sisältää seurantakoodin tilauksellesi (ei koske noutotilauksia). Seurantakoodilla voit seurata paketin kulkua, ja noutaa paketin sen saavuttua. Suosittelemme tarkistamaan sähköpostiohjelmistosi roskapostisuodattimet jos koodia ei kuulu. Posti toki lähettää myös tekstarisaapumisilmoituksen paketin saavuttua postitoimipaikkaasi.

Toimitusehdot

Toimitamme tilaamasi tuotteet Postin tai DB-Schenkerin kuljetettavaksi viimeistään heti tilaustasi seuraavana arkipäivänä. Mikäli tilaamasi tuote on tilapäisesti loppu, ilmoitamme sinulle siitä mitä pikimmin puhelimitse tai sähköpostitse. Tilauksesi toimitetaan lähimpään noutopisteeseesi, tai valitsemaasi pakettiautomaattiin mikäli se on mahdollista. Automaattien täyttymisen vuoksi Posti ja DB-Schenker varaavat itselleen oikeuden ohjata lähetyksesi toiseen automaattiin tai lähimpään noutopisteeseen. Ne EIVÄT hyväksytä siirtoja lähettäjällä eikä vastaanottajalla, joten emme voi muuta kuin pahoitella mahdollista mielipahaa jota siirto voi aiheuttaa.

Toimituskulut Suomessa automaattiin tai noutopisteeseen ovat 4,90 euroa / alle 70 euron tilaus. Yli 70 euron tilauksista ja "nouto myymälästä" tilauksista ei veloiteta lainkaan toimituskuluja. 

Saat tilauksesi mukana pakkauslistan, joka toimii kuittina ostoksestasi sekä mahdollisena takuutodistuksena.

"Nouto Helsingin myymälästä" ja "Nouto Tampereen myymälästä" tilauksissa on hyvä huomioida että tuotteet voi noutaa vasta sen jälkeen kun on saanut asiasta erillisen viestin. Tilaus ja sen jälkeen suoraan myymälään kävely ei valitettavasti toimi.

Edellä mainitut toimitusehdot koskevat ainoastaan Suomeen toimitettavia tilauksia. Toimituskulut ulkomaille määräytyvät valitun palvelun mukaisesti ostoskorissa.

Ongelmatilanteet ja palautus

Tavoitteenamme ovat palveluumme sekä tuotteisiimme tyytyväiset asiakkaat ja teemme joka päivä parhaamme tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Valitettavasti kaikki ei kuitenkaan aina mene suunnitelmien mukaan. Mutta ei hätää, asiakaspalvelumme palvelee teitä asiantuntevasti myös vähemmän mukavissa asioissa. Reklamaatiokäsittelymme hoitaa nopeasti ja ammattimaisesti kaikki mahdolliset ongelmatilanteet, kuten esim. kadonneet lähetykset, vialliset tuotteet tai muut yllättävät ongelmat.

Tilauksenne toimituksessa on ongelmia

Viivästynyt toimitus tai kadonnut lähetys? Ottakaa yhteyttä asiakaspalveluumme info@lautapelit.fi tai puh. 09-622 5560, niin selvitämme toimituksesi sijainnin.

Asiakaspalautukset

Ettekö olleet tyytyväisiä ostokseenne? 
Kuluttajasuojalaki takaa verkkokaupasta ostetuille tuotteille 14 päivän palautusoikeuden. Katso palautusohjeemme.

Huom! Verkkokaupassa maksettuihin myymälästä noudettaviin tilauksiin sovelletaan myymälän 14 päivän vaihto-oikeutta, niillä ei ole etämyynnin palautusoikeutta.

Päivitetty 11.06.2025

Tuotehaku